Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seznámení s Marokem, arabskou kulturou a islámem ANEB Z DENÍČKU XENOFOBA

Jako již tradičně, i letos jsme se chystali vyrazit na dovolenou. Před odjezdem však zbývalo vyřešit pár formalit. Především kdy pojedeme, kam pojedeme a kdo vůbec pojede.

Výběr dovolený byl letos totiž tvrdej oříšek. Nemohli jsme se shodnout ani na jedný proměnný. Přece jen zemí je na dvě stovky, měsíců dvanáct a lidí, kteří nechtějí dělat kompromisy celkem dva.Já chci na Madeiru. Já chci do Ruska. Já chci na Fuerteventuru. Já chci do Číny. Já chci na Azory. Já chci do Skotska. Zkrátka, Ital chtěl někam, kde je zima a já někam, kde se nemusim bát. Takže jsme si, celkem logicky, jako cílovou destinaci zvolili Maroko. Obvázali jsme si utržené bodné a řezné rány a šli jsme balit.

Před odjezdem

Protože cestování bereme vážně, pilně jsme si nastudovali všechno o Maroku, jeho obyvatelích a jeho kultuře. Hlavně teda jak se nenechat obrat, jak se nenechat zavřít nebo jak se nenechat zabít. Hned po tom, kde se daj koupit pěkný talíře, mě v průvodci zaujala  kapitola "CO NESMIM".

  • Nesmim jíst levou rukou.
  • Nesmim pít vodu z kohoutku.
  • A protože  jedeme v domě Ramadánu, nesmim jíst ani  pít vůbec.
  • Nesmim se smát, kouřit ani pít alkohol. (Vypadá to, že bude sranda).
  • Nesmim podávat levou ruku...
  • ...a jako žena vlastně nemám vůbec co kam strkat ruce.
  • Nesmim ukazovat ramena ani kolena a tak nějak obecně nepoukazovat na fakt, že jsem ženská, nedejbože k světu. (Tohohle bodu bych se nebála, ze zkušeností vim, že ve 40 stupňovym vedru mám k ideálu krásy a někdy dokonce i k obrazu ženy daleko).
  • Nesmim nosit velký obnos peněz. (Ani zde bych neměla obavy).
  • Nesmim interagovat s muži. (To mám beztak zakázaný).
  • Nesmim se s nikym líbat (a oproti Italovo zákazu se tento vztahuje i na něj).
  • Nesmim chodit stejnejma dveřma do mešity a vůbec, nesmim tam chodit vůbec, pač nejsem muslim. 
  • Nesmim vylučovat. ( Protože holky přece nekaděj.)
  • Nesmim soutěžit v žádnym sportu. (Tenhle bod speciálně mě zamrzel, neb jsem se už infomovala u Mezinárodní jezdecké federace o nadcházejících závodech v jízdě na velbloudu).
  • A konečně - nesmim se rozejít se svym klukem, pač bych zemřela

Na základě nastudované literatury jsem doma vznesla dotaz:

Já: Ty amore, co kdybych si vzala prsten a dělala jsem, že jsem tvoje žena?
On: Proč? (tváří se vyděšeně)
Já: (Fakt, že by se mi to dost pozdávalo jsem přeskočila a přešla rovnou k pointě): No, že bych to tam měla snazší jako vdaná ženská než jako svobodná bloncka, co se tahá s nějakym fousatym chlapem.
On: Jestli ti to pomůže, tak si vem třeba dva.

Trochu jsem se uklidnila, pokud jde o místní pravidla, avšak znepokojila, co se týče naší společné budoucnosti. Ale nechala jsem si to pro sebe, jak jsem řekla, do Maroka je lepší jet v páru, nikoli jako čerstvě svobodná mentálně labilní holka, která si chce otupit bolest litry alkoholu a lační po sňatku a pomstě. 

Všecko máme nastudovaný, kromě případného sňatku je nám všechno jasný a tak můžeme vyrazit.

Maroko - den první aneb pravidla pro nás neplatí

Pijeme: Den první se nesl v porušování téměř všech zásad, které jsme si my nebo Korán stanovili. Když jsme dorazili do Marakéše, teplota se pohybovala kolem příjemných čtyřiceti stupňů. Decentní make-up kapituloval někde po cestě hromadnou dopravou z letiště a v rozpálenjech uličkách Marakéše jsem začala mít nepříjemnej pocit, že co nevidět začnu plivat oheň. Pálilo mě i koukat. A nejvíc mě pálily pohledy místních mužů. Nebo to tak alespoň připadalo Italovi, kterej se mě opovážil v tričku a kraťasech požádat, zda bych se nemohla trochu zahalit, protože moje palce u nohou a uši, který mi z oděvu koukaly, zřejmě působily až moc vyzývavě. Jeho žádost jsem k jeho štěstí přešla mlčením a nehledě na pravidla jí zapila paňákem vody. Styděla jsem se, ale ten pocit byl k nezaplacení. A co, řikala jsem si, stejně vypadam jako zmalovaná štětka, kterou posedl ďábel.

Vylučujeme: Jako má někdo superschopnost lítat na pavučinách nebo otěhotnět po pouhym pohledu Venci Vomáčky na vesnický zábavě, moje supersíla očividně spočívá v tom, že se poseru jen co si přičichnu k africkýmu, asijskýmu, nebo prostě jinýmu vzduchu, než je ten kladenskej. Zavedla jsem sice opatření - už týden před odjezdem jsem se ládovala probiotikama a po kapsách nosila místo selfie tyče Imodium, Smectu a černý uhlí, ale je bylo mi to prd platný. Doslova. Ať žijou turecký záchody!

Necháváme se vzít na hůl. Dobrovolně.: Ačkoli jsme si pilně prostudovali nejrůznější průvodce a blogy, ve kterejch se shodně psalo, že za žádnou cenu nemáme nikomu dovolit, aby nás provázel po městě, trvalo to přesně dvě minuty a dvě zatáčky od Riadu, než se nás ujal místní děda. Vypadalo to nevinně, děda mluvil plynně italsky (to nebylo vůbec podezřelý) a budil dojem, že se jenom nudí, a tak se s náma chce projít. Hodinku se s náma teda "procházel" v uličkách marakéšskýho tržiště a v pravidelnejch intervalech zastavoval u všemožnejch bratranců a švagrů, který prodávali šály a peněženky. A my furt, že neee, že nic nechceme a oni zas že neee, že nás nenuťej. Takže jsme odcházeli, měli jsme šálu a peněženku a dědovi jsme museli vysázet tuzér na dřevo. Celá tahle akce nás stála 90 minut času, 90 euro a veškerou důstojnost. Na druhou stranu zase máme pytlíček kari koření, něco, co vypadá jako hadr na podlahu a peněženku ze zaručeně velbloudí kůže, na kterou máme záruku 100 let. A to se vyplatí, protože já toho dědka v tom marakéšskym bludišti ještě tak někdy najdu.

Ale jinak musim říct, že Marakéš má fakt jedinečnou atmosféru. Odevšuď se linou rozličný vůně, hlavně máty, tažínu a podezřelýho masa a přes ten všudypřítomnej rambajs neslyšíte vlastní myšlenky. Zatimco ze všech minaretů začnou jak na povel hulákat místní papaláši k motlitbě (což je mi v zemi, kde spoléhaj na sluneční hodiny a kokrhání kohouta záhadou), na hlavnim náměstí Jemaa El Fna je celkem zdařile přeřvávaj prodavači bot Abibas. Aby toho nebylo málo, do hudební produkce se přidávaj i fakíři s píšťalama a bubnama, řehtající koně a opice, který jsou nakvašený, pač do sebe musej mlátit kladívkama v pruhovanym hacafraku. Na životě vás v jednu chvíli dokáže ohrožovat hned několik elementů najednou - od (doufám že) vycvičenejch kober v proutěnejch koších, přes kuchaře v místním rychlym občerstvení, po dítě projíždějící kolem na mopedu. 

Po zkušenostech z prvního dne nám tak na seznam toho, čeho bysme se v Maroku měli vyvarovat, přibyly další položky: Nejez nic, co neprošlo varem, nepij nic, co neni v plastu, nepřecházej vozovku, pokud nechceš zhynout bídnou smrtí pod kolama nebo nohama minimálně tří dopravních prostředků, včetně osla a hlavně se nauč rychle utíkat.

Maroko - den druhý aneb muslimské ženy vládnou světu (a mojí kuchyni)

Bla bla, tohle je všecko sice pěkný, ale pořád tak trochu divadýlko pro turisty.Abysme fakt alespoň trochu poznali místní kulturu, rozhodli jsme se, že strávíme nějakej čas s místníma, a tak jsme se nakvartýrovali do typický marocký rodiny. Velela tam tomu nějaká Laila, která byla shodou okolností kuchařka a zrovna se chystala vařit večeři. Ideálka. Během vaření nám Laila řekla spoustu zajímavejch informací o Maroku, Marakéši a Ramadánu a přidala taky pár užitečnejch tipů. Třeba, že nemáme jíst na hlavním tržišti (checked), nemáme kupovat koření ve falešný berberský lékárně (checked), nemáme pít pomerančovej džus od stánkařů (checked) nebo že nemáme jezdit do Casablancy a Rabatu (checked, checked). Taky nám vysvětlila o kolik jsou nadsazený ceny pro turisty a jak správně smlouvat. Sice jsme už měli tři velbloudy, osm koberců a kupu střevních potíží, ale i tak to od ní bylo moc hezký. 

Laila byla matkou tří dětí a v mžiku si adoptovala i mýho kluka, který její mateřský rady poslouchal s posvátnou úctou, kterou jenom italskej synek dokáže chovat k matce. Co řekla Laila, to bylo svatý a že toho Laila nakecala dost. 

  • Nejdřív nám ukázala, jak správně čistit kuře. Copak já, já jsem s čistotou kuřat vcelku spokojená, alespoň těch mraženejch. Navíc razim heslo, že co projde varem, no však víte. Ale to byla voda na Itošův mlýn. Nejen, že nám v ČR prodávaj maso, co neni maso, ale ještě je podle nově nabytejch informací špinavý. To zas bude moje kuchyň vypadat. Asi jako když Ital jednou zjistil, že bujón se nedá získat jenom z kostky, ale že se dělá z kuřete a začal mi doma porcovat kuře a vařit vývary. Nebo že bramborová kaše neni ze sáčku. No potěš.
  • Všechno míchala rukama, obzvlášť věci, který jsou buď mastný nebo dělaj bordel nebo jsou mastný a dělaj bordel. Jako je mletá paprika s olejem. Prej to jídlu dodá úplně jinou chuť. Ital pokyvoval hlavou a prohlásil: „Takhle to budu dělat, to je mnohem lepší!“ Přidejte si k tomu nějakou gestikulaci a můžete vymalovat byt.
  • Vytasila se s gigantickou pánví, na malý prej totiž vařit nejde. Do mýho pidi 2KK se totiž vejde litinová kráva, na který uvaříte pro celej vodáckej putovní tábor. Ono nestačí, že si z každý návštěvy Ikey přivezeme sadu plastovejch krabiček, kráječ na jabka a sekačku na trávník. Teď ještě pánev o průměru dva a půl metru. Do teď jsem si pánev vždycky vyhádala, ale s tim je Amen. Díky Lailo.
  • Vrcholem ovšem bylo, když do obejváku přinesla obří plynovou bombu a vařič a jala se smažit palačinky přímo tam. Prej jsou na ohni nejchutnější. A přesto, že Ital snad nikdy nepozřel palačinku, nyní zuřivě přitakával. Už se nemůžu dočkat, až mi mezi televizí a gaučem v bytě, kterej by nesplatilo ani deset dalších generací po mě, začne plápolat oheň. Rovnou napíchneme buřta a zapějeme si Niagaru. Ovšem jenom jestli bude dobře vomytej.

No a když jsme si to takhle všechno pěkně řekli a po třech hodinách to konečně uvařili, tak se naše hostitelka a její děti sebraly a odešly pryč. Protože byl pořád ještě Ramadán a venku pořád ještě nebyla tma, měli smolíka. My jsme se ale nenechali svázat žádnejma náboženskejma konvencema a natlačili jsme to tam všechno. A bylo to dobré.

Po tom všem jsme se ještě zúčastnili motlitby při západu slunce a já jsem šla spát nadšená a s myšlenkou, jak jsem byla hloupá a plná předsudků. „Jak jsem se jenom mohla bát, že jedu do tak odlišný kultury, kde se nic nesmí, do země plný zabijáků a teroristů“, říkala jsem si? Vždyť tady jsou všichni tak hodný, milý, pohostinný. Všecko je krásný a barevný a ještě tu koupíte pět kilo pomerančů za euro! Už už jsem začala přemejšlet, že prodám Fabii, přestěhuju se sem, koupim si osla a budu si jezdit pro svý citrusy, když nastal čas opustit Marakéš a přesunout se do hor. Ale o tom až příště. Do tý doby si dobře zapamatujte tenhle můj sebemrskačskej výlev plnej prozření a sebereflexe. Bude se vám hodit. :-D

 

 

Autor: Barbora Turazová | čtvrtek 6.2.2020 9:41 | karma článku: 43,59 | přečteno: 14247x
  • Další články autora

Barbora Turazová

Alena v říši divů

Zápisky z kreténteny aneb jak jsem přežila 365 dnů natvrdo. (Pozn. návod na přežití nečekejte)???????

17.1.2022 v 8:54 | Karma: 34,94 | Přečteno: 7757x | Diskuse| Osobní

Barbora Turazová

Treasure Hunt v centru Londýna aneb kterak jsem málem dosáhla duchovní svobody

Tady máte zase trošku bezpointního plkání o tom, jak jsem se vzbudila v cele předbežnýho zadržení, málem jsem se skamarádila s Tomem Cruisem a tak. Klasika. Cheers

20.8.2020 v 15:00 | Karma: 23,33 | Přečteno: 881x | Diskuse| Osobní

Barbora Turazová

Den nezávislosti a pak taky ty další dny

Přečtěte svým dětem pohádku o krásné princezně, vypadávání z oken a mazání zad cukrářskou stěrkou. Nebo víte co, radši jim to číst nedávejte.

30.7.2020 v 11:52 | Karma: 25,98 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Osobní

Barbora Turazová

Zpátky k rodičům

Z ozdravovny do ústavu pro duševně choré a dost možná ještě dál aneb Honzíkova cesta pro dospělé ? ? ? ? ? ?

9.7.2020 v 13:30 | Karma: 28,25 | Přečteno: 1496x | Diskuse| Osobní

Barbora Turazová

...a Bůh stvořil ženu ANEB příběhy obyčejného šílenství

Lev Nikolajevič Tolstoj kdysi řekl: „Je těžké milovat ženu a současně dělat něco rozumného.“ Já bych si dovolila tenhle citát lehce poupravit: „Je těžké být ženou a současně dělat něco rozumného.“ A po rozchodu to platí dvojnásob.

11.6.2020 v 11:46 | Karma: 24,65 | Přečteno: 1357x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5610x
Tury na túře www.turynature.cz

Jmenuju se Bára a po svym tátovi jsem kromě křivýho chrupu a spánkovejch atak na gauči podědila i přezdívku Tury. Vždycky jsem chtěla bejt zubařkou, takže když jsem se pak v patnácti rozhodovala, co dál dělat, sociální vědy pro mě byly jasná volba. Pracuju pro jedno veřejnoprávní médium a přivydělávám si tim, že píšu, co mě napadne. Zatim. Protože toho psaní nemám v životě dost, píšu taky osobní blog, za kterej mi ale, nevim proč, nikdo neplatí. Přitom je to víceúčelový umělecký produkt! Můj blog by se totiž dal rozdělit na tři poloviny. Chápu, že někomu by to mohlo činit obtíže, ale mně matika nikdy moc nešla, a tak s tím nemám vůbec žádnej problém. (Taky proto o mě stomatologická komora zrovna nestála). Z poloviny je to (cestovní) deník, z druhý půlky je to cestovatelskej průvodce a ze třetí mi supluje ordinaci u terapeuta. Pokud hledáte trochu toho rozptýlení a sem tam nějakou srandu, tak jste tu správně. Ale jestli chcete větší výpovědní hodnotu, navést v mapě, anebo předepsat Neurol, tak vás varuju. Něco by se u mě v lékárničce sice našlo, ale …

Jo a ve zbylym čase venčim Itala a chodim s buldokem. Někdy obráceně. Díky výše zmíněným mám často o čem psát, ale o témata se hravě postará i moje rodina, cizí lidi na ulici, případě prostý obsah mého vlastního mozku. A baví mě to.

Seznam rubrik